Henk van Berkel

Henk van Berkel studeerde Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij zich specialiseerde in onderwijspsychologie. In 1984 promoveerde hij op een toetstechnisch onderwerp, waarmee hij zijn expertise in het gebied van onderwijstoetsen verder ontwikkelde.

Na zijn promotie begon Van Berkel zijn carrière bij het Centrum voor Onderzoek van het Wetenschappelijk Onderwijs (COWO) aan de Universiteit van Amsterdam. Vervolgens werd hij in 1986 coördinator van de Eerstegraads Lerarenopleiding aan de Universiteit Maastricht, een rol die hij combineerde met onderwijsontwikkeling. Gedurende zijn carrière heeft hij als lid en voorzitter deelgenomen aan diverse visitatiecommissies, waarin hij de kwaliteit van opleidingen beoordeelde. Hij werkte aan de Faculty of Health Medicine and Life Sciences van de Universiteit Maastricht tot zijn pensioen in 2013.

Het onderwerp is rechtvaardigheid versus rechtmatigheid. Beide begrippen in samenhang vormen de hoekstenen van beslissingen die in het hoger onderwijs worden genomen. Rechtmatige beslissingen zijn louter en alleen gebaseerd op regels terwijl een rechtvaardige beslissing tevens rekening houdt met de impact die de beslissing heeft op de student. Meestal gaat het goed; er is geen wrijving tussen de twee. Maar soms knelt het. Ik zal daarvan enkele voorbeelden noemen en daarna de beide begrippen in een wat bredere context bespreken.